Luk. 12:40 ”Var också ni beredda, ty i en stund då ni inte väntar det, kommer Människosonen."

torsdag 17 maj 2012

Uppenbarelseboken 10. Ängeln med den lilla bokrullen

(Text och förklaringar hämtade från Handbok för Livet)
Upp. 10:1 ”Sedan såg jag en annan väldig ängel komma ner från himlen, insvept i ett moln och med en regnbåge över sitt huvud. Hans ansikte lyste som solen och hans ben var som pelare av eld,
(Se även: Matt.17:2; Upp.1:15-16; 4:3; 5:2; 18:1).
Förklaring: Denna mäktiga ängels uppgift är att utropa den sista delen av Guds dom över jorden. Med den högra foten på havet och den vänstra på jorden (10:2) är det uppenbart att hans ord gäller hela skapelsen, inte bara en del av den, som de domar som kom med sigillen och trumpeterna.
Den sjunde trumpeten (11:15) signalerar att det snart är dags för vredesskålarna (kap 16), vars domar kommer att föra världen mot sitt slut, att tömmas. När domen kommer över hela universum, har Guds sanning segrat. 

2 och i sin hand höll han en liten bokrulle som var öppnad. Han satte högra foten på havet, och den vänstra på jorden
Förklaring: Det förekommer två bokrullar i uppenbarelseboken. Den första innehåller domsord över ondskan (5:1ff). innehållet i den andra är inte uppenbarat, men kanske gäller det också en dom.
Profeten Hesekiel fick en syn, där han ombads svälja en bokrulle som innehöll domar över Israel (Hes. 3:1ff). den smakade sött i munnen, men dess verkan var förödande, precis som i fallet med Johannes bokrulle (10:9-19). Guds ord är sött och behagligt för den som tror, men bittert för den icke troende, som blir dömd genom det.

3 och ropade med en röst lika stark som ett lejons rytande. Och när han hade slutat ropa, mullrade de sju åskorna till svar.(Se även: Ps.29:3-9; Upp. 4:5).
4 Jag skulle just skriva ner vad de sju åskorna mullrat till svar, när jag hörde en röst från himlen säga: ”Behåll åskornas ord för dig själv, skriv inte ner dem!”
(Se även: Dan. 8:26; 12:4; Upp. 1:10; 22:10).
Förklaring: I alla tider har människor önskat sig kunskap om framtiden. Gud avslöjar något, men inte allt i denna bok. Vissa delar av synen fick Johannes inte berätta. Daniel råkade ut för samma sak, när en ängel berättade för honom att delar av det han såg ännu inte fick avslöjas (Dan. 12:9), och Jesus lät sina efterföljare förstå att tidpunkten för tidens slut bara är känd av Gud själv (Mark. 13:32-33).
Men Gud har avslöjat allt vi behöver veta för att kunna leva för honom i dag. I vår iver att vara beredda intill slutet, får vi inte ägna så mycket tid att fundera över den exakta tidpunkten att vi glömmer bort att leva ett heligt liv för Gud medan vi väntar.

5 Ängeln, som jag såg stå på havet och på jorden, lyfte sedan sin högra hand mot himlen
6 och svor vid honom som lever i all evighet och som skapade himlen och allt som finns i den, jorden och allt som finns på den, och havet och allt som finns i det. Han sa: ”Tiden är ute.
(Se även: Upp. 4:9,11; 16:17; 21:6).
7 När den sjunde ängeln blåser i sin trumpet, har Guds hemliga plan slutförts, enligt det glada budskap han framfört genom sina tjänare profeterna.”
(Se även: Amos 3:7; Upp. 11:15).
Förklaring: När Guds plan för mänskligheten har blivit fullständigt uppenbarad kommer också all profetia att vara uppfylld. Då har denna tidsålder nått sitt slut (se 11:15).

8 Sedan talade rösten från himlen till mig igen och sa: ”Gå till ängeln som står på havet och på jorden och ta den öppna bokrullen ur hans hand.”
(Se även: Upp. 10:2).
9 Då gick jag bort till ängeln och bad honom att ge mig den lilla bokrullen. Och han sa till mig: ”Ja, ta den och ät den. Den ska svida i din mage, men så länge du har den i din mun ska den smaka sött som honung.”
(Se även: Jer. 15:16; Hes. 2:8; 3:1-3).

10 Då tog jag bokrullen ur hans hand och åt upp den, och precis som han hade sagt smakade den sött i min mun, men när jag hade svalt den, sved den i min mage.
11 Sedan sa han till mig: ”Än en gång måste du framföra Guds budskap om vad han tänker göra med många länder och folk och språk och makthavare.”
(Se även: Upp. 5:9).

Inga kommentarer: