Luk. 12:40 ”Var också ni beredda, ty i en stund då ni inte väntar det, kommer Människosonen."

måndag 6 augusti 2012

Daniel 8, Drömmen om baggen och bocken.

(Text och förklaringar är hämtade från: Handbok för Livet)
Baggen och bocken
Dan.8:1 "Under kung Belsassars tredje regeringsår hade jag en annan dröm som liknade den första.
Förklaring: I tidsordning kommer detta kapitel före kapitel 5, och drömmen som nämns bör ha ägt rum år 551 f. Kr då Daniel var omkring 70 år. Den ger oss en mer detaljerad beskrivning av det medo-persiska och det grekiska riket, de två stormakter som avlöste Babylon.
 

2 Den här gången såg jag mig själv i Susan, huvudstaden i provinsen Elam, och jag stod bredvid floden Ulai.
(Se även: 1 Mos.10:22; 14:1).
Förklaring: Susan var en av flera huvudstäder i det babyloniska riket vid denna tid och låg i det nutida Iran. Det var en modern stad enligt dåtidens mått. Den äldsta lag man funnit, Hamurabis lag, påträffades där. Susan kunde mycket väl mäta sig med själva Babylon.

3 När jag såg mig omkring, upptäckte jag en bagge med två långa horn stående vid flodstranden. Medan jag betraktade honom började ett av hornen att växa, så att det blev längre än det andra.
Förklaring: De två hornen är Medien och Persien (8:20). Det längsta hornet är Persien, som med tiden blev det mest dominerande.

4 Baggen stångade allt som kom i dess väg, och ingen kunde stå emot den eller hjälpa dess offer. Den gjorde precis vad den ville och blev mycket mäktig.
(Se även: 5 Mos.33:17; 1Kung.22:11; Hes.32:21; Mika 5:8).
5 Medan jag funderade över vad detta kunde betyda dök plötsligt en bock upp från väster. Den for fram över jorden utan att vidröra marken, och den hade ett stort horn i pannan.
6 I raseri attackerade den baggen.

7 Den rusade på baggen och dess båda horn bröts av. Nu var baggen alldeles hjälplös, bocken stångade omkull den och trampade den under sina klövar, och det fanns inget som kunde rädda baggen.
Förklaring: Bocken är Grekland och dess horn är Alexander den store (8:21). Vid tiden för denna profetia var Grekland inte en nation att räkna med i stormaktssammanhang. Alexander den store erövrade världen i snabb takt och med strategisk skicklighet. De båda brutna hornen är Medien och Persien, som båda krossades.

8 Segraren blev oerhört mäktig, men när han stod på höjden av sin makt bröts plötsligt hans horn sönder, och i stället växte det fram fyra horn som pekade åt de fyra väderstrecken.
(Se även: 2 Krön.26:16; Dan.5:20; 7:2; Upp.7:1).
Förklaring: Alexander dog ung när han stod på höjden av sin makt. Fyra av hans generaler delade upp riket mellan sig: Ptolemaios 1 (Egypten och Israel), Seleukos (Babylonien och Syrien), Antigonus (Mindre Asien) och Antipater (Makedonien och Grekland).

9 Från ett av dem kom ytterligare ett horn. Det växte ganska sakta till att börja med men blev snart mycket starkt och anföll södern och östern och började strida mot Israels land.
(Se även: Dan.8:23; 11:16,41).
Förklaring: Israel blev angripet av Antiochos IV Epifanes under 100-talet f. Kr. Denna profetia kommer att uppfyllas ytterligare en gång i och med att Antikrist träder fram (se 8:17,19,23).

10 Han stred mot Guds folk och besegrade en del av dess ledare.
(Se även: Jer.48:26,42; Hes.46:14; Dan.7:7; 8:7; 11:31; Upp.12:4).
11 Han utmanade till och med befälhavaren över himlens armé genom att avskaffa de dagliga offren och vanhelga templet.
12 Men de himmelska arméerna hölls tillbaka från att slå ner honom för denna överträdelse, och resultatet blev att sanningen och rättfärdigheten gick under, medan ondskan segrade och hade framgång.
(Se även: Jes.59:14).

13 Sedan hörde jag två av de heliga änglarna tala med varandra. En av dem sa: "Hur länge kommer det att dröja innan det dagliga offret införs igen? Hur länge dröjer det innan templets förstörelse hämnats och Guds folk får segra?"
(Se även: 5 Mos.33:2; Jes.63:18; Dan.4:10,20; 12:6,8; Luk.10:22; 21:24; Hebr-10:29; Upp.6:10; 11:2).
14 Den andre svarade: "Det kommer att dröja 2.300 dagar."
(Se även: Dan.7:25; 12:7,11; Upp.11:2-3; 12:14; 13:5).
Förklaring: Dessa 2300 dagar är tiden mellan Antiochos skändning av templets altare och Judas Mackabeus återupprättande av tempelgudstjänsten år 165 f Kr.

15 Medan jag försökte förstå meningen med synen stod plötsligt en man framför mig - det såg åtminstone ut som en man –
(Se även: Dan.7:13; 10:16,18).
16 och jag hörde en mansstämma ropa tvärs över floden: "Gabriel, berätta för Daniel vad drömmen betyder."
17 Gabriel kom fram till mig, men när han närmade sig blev jag så rädd att jag föll till marken med ansiktet mot jorden. "Du människobarn", sa han, "du måste förstå att händelserna du har sett i din syn inte kommer att äga rum förrän vid tidens avslutning."
(Se även: 1 Mos.17:3; Hes.1:28; 6:2; 44:4: Dan.2:46; 8:19; 11:35,40).
Förklaring: Många av de händelser som ägde rum under Antiochos IV Epifanes (se noten till 8:9) på 100-talet f Kr. och som förutsagts av Daniel, kommer att upprepas i ett större sammanhang strax före Jesu återkomst till jorden vid ”tidens avslutning”.
Då kommer Israel att stå i centrum för världens blickar, och alla nationer blir inblandade i det gudomliga skeendet.

18 Medan Gabriel talade var jag i djup sömn, alldeles utslagen. Sedan vidrörde han mig och hjälpte mig upp på fötter.
(Se även: Hes.2:2; Dan.10:9-10,16,18; Luk.9:32).
19 Han sa: "Jag har kommit hit för att tala om för dig vad som kommer att hända under de sista dagarna, under vredens tid vid tidsålderns slut.
(Se även: Dan.8:15-17).

20 De två hornen du såg på baggen representerar Mediens och Persiens kungar.
21 Den långhåriga bocken är den grekiska nationen, och dess långa horn representerar den förste store kungen i det landet.

22 Att hornet bröts sönder och fyra mindre horn kom fram i dess ställe betyder att det grekiska väldet ska delas i fyra mindre riken med fyra kungar, varav ingen är så stor och mäktig som den förste.
23 Mot slutet av deras regering, när de har blivit moraliskt fördärvade, ska en ond kung, en intrigernas mästare, komma till makten.
Förklaring: Denna profetia gäller troligen både Antiochos IV Epifanes under 100-talet f Kr och Antikrist vid tidens slut.

24 Hans makt ska vara mycket stor, men den kommer inte från honom själv. Vart han än vänder sig kommer han med framgång att krossa alla motståndare, hur mäktiga arméer de än har, och han kommer att besegra Guds folk.
(Se även: Dan.8:11-13; 12:7; Upp.13:3-9; 16:16; 17:12-17).

25 Han kommer att vara en mästare i bedrägeri och lura många genom att överrumpla dem sedan de invaggats i falsk trygghet. Utan varning ska han utplåna dem. Han kommer att tro sig själv om så mycket att han till och med kommer att vända sig mot Furstarnas furste. Men genom att göra det ska han dra en dom över sig själv. Han kommer att bli slagen av Guds hand och inte av mänsklig makt.
(Se även: Job 34:20; Dan.2:34-35).
Förklaring: ”Furstarnas furste” är Gud själv. Ingen mänsklig makt kan utmana den onde kungen som Daniel såg i sin dröm, men Gud skulle komma att besegra honom. Antiochos IV Epifanes blev vansinnig och dog i Persien år 163 f Kr.

26 Sedan hörde du i din syn om att 2.300 dagar måste gå innan rätten att fira gudstjänst kan införas på nytt. Detta antal är bokstavligt och betyder precis vad som sagts, men det gäller ändens tid."
27 Jag blev så matt och svag att jag låg sjuk i flera dagar. Sedan steg jag upp och utförde alla mina plikter mot kungen, men jag var mycket oroad av drömmen och kunde inte förstå den.”
(Se även: Dan.7:28; 8:17; Hab.3:16).

Inga kommentarer: