(Text och förklaringar hämtade från Handbok för Livet)
Upp. 16:1 ”Jag hörde nu en mäktig röst från det allra heligaste i templet säga till de sju änglarna: ”Gå och töm de sju skålarna med Guds vrede över jorden.”
(Se även: Upp. 11:19; 15:1).
Förklaring: Med domen från vredesskålarna är Guds dom över jorden fullständig – slutet har kommit. Det finns många likheter mellan skålarnas och trumpeternas domar (8:6-11-11:19), men dessutom tre viktiga skillnader:
1) dessa domar är universella, medan trumpeternas domar var begränsade;
2) trumpeternas domar gav fortfarande utrymme för de otroende att ångra sig och vända om, men så är det inte med skålarna;
3) mänskligheten, som bara blivit indirekt påverkad av trumpeternas domar, drabbas direkt av skålarnas dom.
Vredesskål 1 |
2 Då gick den första ängeln bort och tömde sin skål över jorden, och svåra och plågsamma bölder slog upp på de människor som bar odjurets1 märke och tillbad dess bild.
(Se även: 2 Mos. 9:9-11; Upp. 8:7; 13:15-17).
3 Den andra ängeln tömde sin skål över havet, och vattnet blev då som blodet från en död människa, och allt som levde i havet dog.
(Se även: 2 Mos. 7:17-21; Upp.8:8-9).
Vredesskål 4 |
4 Den tredje ängeln tömde sin skål över floderna och vattenkällorna, och även de förvandlades till blod.
(Se även: 2 Mos. 17:7; Upp: 8-10; 11:16).
5 Sedan hörde jag hur ängeln som hade makten över vattnet sa: ”Rättvis är du som finns till och alltid har funnits, du Helige som har fällt denna dom.
(Se även: Upp. 1:4,8; 4:8; 6:10; 11:17).
6 Jordens invånare har dödat profeterna som framfört ditt budskap, och de människor som tillhör dig, och de har låtit deras blod rinna på jorden. Därför har du gett dem blod att dricka. Det är ett straff de har förtjänat.”
(Se även: 5 Mos. 32:42-43; 2 Kung. 24:24; Jes. 49:26).
7 Och jag hörde en röst från altaret i templet säga: ”Ja, Herre Gud, du som har all makt, dina domar är sanna och rättvisa.”
(Se även: Upp. 1:8; 6:9; 14:18; 15:3; 19:2).
Förklaring: Detta kan också översättas: ”Jag hörde altaret ropa.” Betydelsen av att altaret självt ropar är att allt och alla kommer att prisa Gud och erkänna hans rättfärdighet och rättvisa dom.
8 Sedan tömde den fjärde ängeln sin skål över solen, och den fick då tillåtelse att bränna människorna med sin eld.
(Se även: Upp. 6:12).
9 Och när människorna brändes av den våldsamma hettan förbannade de Gud som hade makt att sända sådana plågor, men ingen ångrade sin synd och vände om till Gud och gav honom äran.
(Se även: Upp. 11:13).
Förklaring: Människorna vet att dessa domar kom från Gud, eftersom de förbannar honom för dem. Ändå vägrar de fortfarande att erkänna hans makt och ångra sina synder. Om du märker att du bryr dig mindre och mindre om Gud, måste du skynda dig att vända tillbaka till honom, innan du blir så hård till sinnes att det är för sent (se noten till 9:20-21).
10 Sedan tömde den femte ängeln sin skål över odjurets maktcentrum, och då täcktes hans rike av mörker. Och människorna bet sönder sina tungor av smärta
(Se även: 2 Mos. 10:21; Upp. 8:12; 9:1-2; 13:2).
11 och förbannade himlens Gud för sina plågor och sina bölder, men de ångrade inte sina onda handlingar och vände om till Gud.
(Se även: Upp. 2:21).
12 Den sjätte ängeln tömde sin skål över den stora floden Eufrat, och den torkade ut, så att vägen öppnades för makthavarna från östern.
(Se även: Dan. 11:43-45; Upp. 9:13-14).
Förklaring: Floden Eufrat utgjorde en naturlig gräns och ett skydd mot riken österut (Babylon, Assyrien, Persien). Om den torkade ut skulle ingenting hindra en framryckande arme´. Kungarna med sina armeér från öster är en symbol för en dom utan nåd.
13 Och jag såg tre onda andar som såg ut som paddor, och de kom fram ur drakens mun, ur odjurets mun och ur den falska profetens mun.
(Se även: Upp. 12:3; 13:1,11,14).
14 Dessa demoniska andar som kan utföra under, gick ut till världens alla makthavare och övertalade dem att samla sig till strid mot Herren Jesus, på den stora dag, då Gud, som har all makt, ska döma världen.
(Se även: Upp. 6:17; 7:14; 19:19).
Förklaring: Undergörande onda andar från den oheliga treenigheten förenar världens härskare i en strid mot Gud. Dessa onda andar ligger bakom all den propaganda i ord och bild, som kommer att locka och dra många, många människor med sig i sina onda syften. Se noten till 9:3ff angående onda andar.
15 ”Lyssna”, säger Jesus, ”Jag kommer lika oväntat som en tjuv! Lycklig är den som håller sig vaken och har sina kläder färdiga, så att han inte behöver gå naken och skämmas när människorna ser honom.”
(Se även: 1 Thess. 5:2; Upp. 3:3,18).
Förklaring: Jesus kommer tillbaka på ett överraskande sätt (1 Thess. 5:1-6), och därför måste vi vara beredda. Vi förbereder oss genom att stå stadigt mitt i förföljelse och genom att hålla oss till och handla efter Guds moraliska normer. På vilket sätt bevisar du med ditt liv att du är beredd – eller oförberedd – på att Jesus kommer tillbaka?
Megiddo |
16 Och de onda andarna samlade världens alla makthavare på en plats som på hebreiska kallas Harmagedon.
(Se även: Dom. 5:19; Sak.12:10-11; Upp. 19:19).
Förklaring: Krigsskådeplatsen det handlar om ligger nära staden Megiddo (sydöst om dagens Haifa vid Medelhavet) och är en stor slätt i norra Israel. Det är en strategisk plats nära huvudvägen från Egypten norrut genom Israel, längs kusten, och vidare till Babylon. Megiddo låg med utsikt över hela slätten söderut mot Galileén och västerut mot berget Gilboa.
Syndiga människor förenar sig mot Gud i en sista upprorisk ansträngning. Många har redan samlat sig mot Kristus och mot hans folk, som står för sanning, frid, rättvisa och moral. Ditt eget personliga krig mot ondskan är en försmak av det stora krig som utmålas här, då Gud kommer att gå emot ondskan och utrota den en gång för alla. Var stark och modig i din kamp mot synd och ondska – du strider på den segrande sidan!
Vredesskål 7 |
17 Till slut tömde den sjunde ängeln sin skål över luften, och då hördes en mäktig röst från tronen i det allra heligaste i templet, och den sa: ”Det är gjort!”
(Se även: Dan. 12:7-13; Upp. 11:15; 21:6).
18 Och det blixtrade och mullrade av åska, och det blev en stor jordbävning som var så kraftig att ingen människa någonsin sett något liknande.
(Se även: Matt. 24:21; Upp. 4:5; 6:12).
19 Den stora staden delades i tre delar, och många städer runt om i världen störtade samman. Gud glömde inte den stora staden Babylons synder, utan lät staden tömma bägaren med hans glödande vredes vin.
(Se även: Upp. 14:8,10).
20 Alla öar försvann och bergen fanns inte mer.
(Se även: Upp. 6:14; 20:11).
21 Det föll också enorma hagel på omkring 40 kilo från himlen ner på människorna. Och människorna förbannade Gud för haglet, eftersom det var en så fruktansvärd plåga.”
(Se även: 2 Mos. 9:18-25; Upp. 11:19; 16:9).
Förklaring: Om Babylon och vad det står för i Uppenbarelseboken, se noten till 14:8. stadens delning i tre delar är en symbol för dess totala förintelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar