Den stora skökan |
(Text och förklaringar är hämtade från Handbok för Livet)
Upp. 17:1 ”En av de sju änglarna som hade tömt ut plågorna kom nu fram och talade till mig. Han sa: ”Kom med mig, så ska jag visa dig domen som ska drabba den prostituerade kvinnan, den stora staden som ligger vid många vatten.
(Läs även: Jer. 51:13; Upp. 17:5,15; 19:2; 21:9).
Förklaring: Förstörelsen av Babylon, som nämnts i 16:17-21, beskrivs nu mer i detalj. Den ökända prostituerade kvinnan, Babylon, representerar det tidiga romerska imperiet med alla sina gudar och med kristna martyrers blod på sina händer.
Hon står också för samhällssystemets förförelse, med alla dess omoraliska sätt att tillfredsställa sina egna njutningar, nå framgång och vinna fördelar.
I motsats till denna hora är Kristi brud, församlingen, ren och trogen (19:6-9). Det ogudaktiga Babylon ställs i kontrast till det himmelska Jerusalem (21:10-22:5). Johannes samtida hade inte svårt för att se likheten mellan Babylon och Rom, men Babylon är också en bild av varje system som är fientligt mot Gud (se 17:5).
2 Makthavarna i jordens alla länder har legat med henne, och jordens invånare har berusat sig som av vin med hennes sexuella lössläppthet.”
(Se även: Jer. 51:7-9; Upp. 14:8; 17:8; 18:3,9).
3 I synen som Guds Ande lät mig se blev jag sedan förd av ängeln ut i öknen. Där fick jag se en kvinna som satt på ett lysande rött odjur. Odjuret var täckt av namn som hädade Gud, och det hade sju huvuden och tio horn.
(Se även: Upp. 1:10; 12:3,6; 13:1).
Förklaring: Det sharlakansröda djuret är antingen draken i 12:3 eller odjuret från havet beskrivet i 13:1.
4 Kvinnan bar kläder av mörkrött och lysande rött tyg, och hon hade vackra smycken av guld, ädelstenar och pärlor. I sin hand höll hon en guldbägare som var fylld av skamligheter och smutsen från hennes sexuella lössläppthet.
5 Och på hennes panna stod det skrivet ett namn med hemlig betydelse: ”det stora Babylon, moder till alla prostituerade och alla skamligheter i världen.”
(Se även: 2 Thess. 2:7; Upp. 16:19; 17:2,7).
6 Jag såg också att kvinnan var berusad. Hon hade druckit sig full av blodet från de människor som tillhör Gud, från dem som blivit martyrer för att de hade spridit budskapet om Jesus. Och jag stirrade på henne med stor förvåning.
(Se även: Dan. 7:21,25; Upp. 6:9; 16:6; 12:11).
Förklaring: Genom alla tider har människor blivit dödade för sin tros skull. Bara under det senaste århundradet har miljoner fått sätta livet till på grund av förtryckarregimer, och många av de drabbade har varit kristna.
Kvinnans berusning visar att hon har nöje av sin råa hantering, men hennes känsla av triumf över församlingen vilar på falsk grund. Varje martyr som faller för hennes svärd stärker bara församlingens ställning.
7 ”Varför är du så förvånad?” frågade ängeln. ”Jag ska säga dig vem hon är och vem odjuret är som hon rider på, det som har sju huvuden och tio horn.
8 Odjuret som du såg har funnits till och finns inte längre, men det ska komma upp ur den bottenlösa avgrunden och sedan gå under.
Och en stor del av jordens invånare ska bli mycket förvånade när de ser att odjuret, som har funnits till och inte finns längre, kommer tillbaka igen.
De enda som inte blir förvånade är de som har tackat ja till Guds inbjudan att få tillhöra honom, och därför har sina namn skrivna i livets bok, så som Gud hade bestämt redan innan världen skapades.
(Se även: Upp. 11:7; 13:1-8,12,14).
Förklaring: I kapitel 12 mötte vi draken, i kapitel 13 odjuret från havet utrustat med Satans kraft och i kapitel 14-16 kom Guds domar. I detta kapitel uppträder ett sharlakansrött odjur, påminnande om odjuret och draken, som bundsförvant till den prostituerade.
Djurets återuppståndelse symboliserar ondskans envishet. Att ondskan blommar upp igen övertygar många, som därför förenar sig med den. De som väljer den sidan dömer sig själva till samma öde som djävulen – evig plåga.
Angående Livets bok, se noten till 3:5.
9 Här krävs både vishet och förstånd. De sju huvudena representerar sju berg som kvinnan sitter på, men de är samtidigt sju makthavare.
(Se även: Upp. 17:3).
Förklaring: Det är nästan helt säkert att Johannes här avser Rom, som ju är känt för sina sju kullar.
Många säger också att denna stad är symbolen för all ondska i världen – varje person, grupp, religion, kultur, samhällsskick eller struktur, som är emot Kristus. Vad man än anser om de sju kullarna och de sju kungarna, så antyder detta avsnitt att Satan här når sin höjdpunkt i kampen mot Gud. Ondskans makt är begränsad, och nu kan man skönja dess fall vid horisonten.
10 Fem av dessa makthavare har redan fallit, den sjätte regerar nu och den sjunde ska komma, men hans regeringstid ska bli kort.
11 Odjuret som har funnits till och inte finns längre, det är den åttonde makthavaren, men han är ändå en av de sju, och han ska gå under.
(Se även: Upp. 18:19).
12 De tio horn du såg på odjuret är tio makthavare som ännu inte har börjat regera. De ska under en mycket kort tid få regera tillsammans med odjuret,
(Se även: Dan. 7:20-22; Upp. 17:16; 18:10,17,19).
Förklaring: De tio hornen representerar kungar i nationer som ännu inte blivit till. Romarriket skulle följas av andra stormakter.
Imperiet är ett bra exempel på Antikrists system med krav på fullständig underkastelse – ett välde byggt på kallhamrad makt, förtryck och slaveri.
Vilka de tio kungarna än är, så kommer de att överlåta sin makt till Antikrist och förklara krig mot Lammet.
13 och alla tio ska komma överens om att överlåta sin makt och myndighet åt odjuret.
14 Tillsammans med odjuret ska de sedan strida mot Lammet. Men Lammet, och alla som har tackat ja till Guds inbjudan och tillhör Lammet och troget håller sig till honom, de ska besegra alla dessa makthavare, för Lammet är alla herrars Herre och alla kungars Kung.”
(Se även: Matt. 22:14; 1 Tim. 6:15; 1 Petr. 2:9; Upp.3:21; 16:14).
15 Sedan sa ängeln till mig: ”De vattendrag som du såg, där den prostituerade bor, är en bild på länder och människomassor och folk och språk.
(Se även: Jes. 8:7; Jer.47:2; Upp.13:7; 17:1).
16 Odjuret och de tio hornen som du såg ska hata den prostituerade och ta hennes ägodelar och kläder, de ska äta hennes kött och bränna upp henne i eld.
(Se även: Jer. 50:41-42; Hes. 16:37; Dan. 7:5; Upp. 18:8,19).
Förklaring: I ett dramatiskt händelseförlopp kommer kvinnans bundsförvanter att förråda och göra slut på henne.
Detta är typiskt för ondskan. Den är destruktiv till själva sin natur och drar sig inte för att överge sina egna anhängare, när de inte längre kan tjäna dess syften.
En ohelig allians är ett svagt förbund, eftersom varje bundsförvant sätter sina egna intressen först.
17 Detta är helt enligt Guds plan, för det är han som får de tio kungarna att överlåta sin makt till odjuret, ända tills Guds förutsägelser har gått i uppfyllelse.
(Se även: Upp. 10:7; 17:13).
Förklaring: Vad som än kommer att hända måste vi lita på att Gud är vid makten och att hans planer kommer att gå i lås, precis som han har utlovat.
Han kan till och med använda motståndare för att förverkliga sina planer. Ondskan har tillåtits genomsyra denna världen, men den nya jorden kommer inte att veta av synd.
18 Och kvinnan som du såg i din syn, hon är den stora stad som regerar över makthavarna i jordens alla länder.”
(Se även: Upp. 11:8; 16:19).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar