(Text och förklaringar är hämtade från Handbok för Livet)
Odjuret från havet
Upp. 13:1 "I min syn såg jag nu ett odjur stiga upp ur havet. Det hade tio horn och sju huvuden. Varje horn pryddes av en krona, och på alla huvuden stod ett namn som hädade Gud.
(Se även: Dan. 7: 2-8; Upp. 13:4, 12; 17:12).
Förklaring: I kapitel 13 möter vi Satans två onda medlöpare: 1) odjuret som kommer ur havet (13:1ff). och 2) ett odjur som kommer upp ur jorden (13:11ff).Tillsammans utgör dessa varelser en treenighet – en ond motsvarighet till Fadern, Sonen och Anden (se särskilt 16:13-14).
När Satan frestade Jesus i öknen, ville han att Jesus skulle visa sin makt genom att förvandla stenar till bröd, göra kraftgärningen att hoppa från templets höga mur, och vinna politiskt inflytande genom att börja tillbe Satan (se Matt. 4:1-11).
Satans plan var att behärska världen genom Jesus, men Jesus vägrade att gå hans ärenden. Därför måste Satan vända sig till de hemska varelser vi möter här.
Odjuret får politisk makt av Satan, och det andra odjuret får makt att göra underverk (religiös makt). De båda arbetar tillsammans för att få kontroll över världen. Denna oheliga treenighet – draken, odjuret och det andra odjuret, som ibland också kallas den falska profeten (16:13; 19:20) – förenar sig i ett desperat försök att störta Gud, men deras ansträngningar är dömda att misslyckas. I Upp. 19:19-21 och 20:10 får vi veta hur det går med dem.
Till att börja med ansåg man att odjuret var ett uttryck för det romerska imperiet, som i början av sin glansperiod gav fritt utrymme åt ondskan i det att man förföljde de troende och satte sig upp mot Gud. Men odjuret är också en bild av Antikrist – inte Satan själv, utan någon under hans makt och kontroll.
Antikrist är som en kombination av de fyra varelser Daniel såg i en syn århundraden före Johannes (Dan. 7). Liksom draken står i opposition mot Gud, står odjuret mot Kristus och är Satans motsvarighet till Messias.
Det romerska imperiet var i början mäktigt och antikristligt (motsatte sig Jesu värderingar). Men många andra krafter under historiens gång har också varit antikristliga. Många kristna tror att Satans ondska kommer att kulminera under en sista Antikrist, som kommer att rikta all sin kraft mot Jesus Kristus och hans efterföljare.
2 Odjuret såg ut som en leopard, men hade en björns fötter och ett lejons gap. Och draken gav det sin kraft och sin tron och stor makt.
(Se även: Dan 7:4-6; Upp. 2:13; 12:3).
3 Jag såg att ett av odjurets huvuden var svårt skadat, men att det dödliga såret hade läkts. Hela världen greps av beundran för odjuret och började följa det.
(Se även: 2 Thess. 2:9-12; Upp. 13:12,13; 17:18).
Förklaring: Antikrist är en förfalskning av Kristus, som till och med kommer att iscensätta en falsk uppståndelse (13:14). Man kommer att följa och tillbe honom, bländad av hans makt och underverk (13:3-4). Han kommer att förena världen under sitt ledarskap (13:7-8), och lägga hela dess ekonomiska system under sin kontroll (13:16-17).
Människor blir alltid imponerade av makt och följer gärna den som agerar kraftfullt eller delar makten med sina efterföljare.
Men den som följer odjuret bedrar sig själv, eftersom denne bara utnyttjar människor för egna syften och för att genomföra Satans onda planer.
Gud däremot använder sin långt större makt för att betjäna och älska.
Låt dig inte luras av fantastiska mirakel, rapporter om uppståndelse och återfödelse av någon som gör anspråk på att vara Kristus. När Jesus kommer tillbaka kommer han att själv göra klart för alla människor vem han är (Matt. 24:23-28). Ingen ska behöva tveka om att det är Jesus som är Messias.
4 De tillbad draken för att han hade gett odjuret sådan makt, och de tillbad odjuret och sa: ”Ingen är större än odjuret! Vem kan strida mot det?”
(Se även: Upp. 13:2,12).
5 Sedan fick odjuret en mun som skröt och hånade allt som var heligt och hade med Gud att göra, och det fick makt att hålla på i 42 månader.
(Se även: Dan. 7:8,11,20,25; 11:36; 2 Thess. 2:3; Upp. 11:2).
Förklaring: Gud har satt en gräns för den makt odjuret får utöva och den tid som står till hans förfogande. Även om odjuret härskar har Gud den yttersta kontrollen (11:15; 12:10-12).
6 Det hädade Gud och hans rätt att bestämma, och det hädade platsen där han bor och alla som finns i himlen.
(Se även: Upp. 7:15; 12:12).
7 Det fick också makt att strida mot alla människor som tillhör Gud och besegra dem, och det fick makt att regera över alla stammar och länder och språk och folk.
(Se även: Upp. 5:9; 11:7).
Förklaring: Odjuret kommer att ta makten också över Guds folk och regera över de troende, men han kan inte skada deras andliga liv.
Han kommer att behärska hela världen och kräva att alla tillber honom. Många kommer att göra det, ja, alla utom Guds trogna efterföljare (se 2 Thess. 2:3-4). Följden för de troende blir en tid av lidande, men en evig belöning väntar.
8 Och en stor del av jordens invånare ska tillbe odjuret. De enda som inte ska göra det är de som har tackat ja till Guds inbjudan att få tillhöra honom, och därför har sina namn skrivna i livets bok som finns hos det slaktade Lammet, så som Gud hade bestämt redan innan världen skapades.
(Se även: Dan. 12:1; 1 Petr. 1:19-20).
Förklaring: Se noten till 3:5 om livets bok.
9 Lyssna noga och försök att förstå!
10 På grund av detta motstånd mot odjuret kommer vissa att föras bort i fångenskap, och andra kommer att dödas med svärd. Men här gäller det för dem som tillhör Gud att envist hålla fast vid sin tro på honom.
(Se även: Matt: 26:52; Hebr. 6:12).
Förklaring: Under denna tid av förföljelse kommer trohet till Kristus att straffas med fängelse och dödsstraff. Men odjurets möjlighet att skada gäller bara kroppen. I andligt avseende kan han inte komma åt någon, som har en fast tro på Gud. Alla troende ska till slut komma inför Gud, fullkomliga och renade av Lammets blod (7:9-17).
Den tid av förföljelse som Johannes ser komma, ger alla troende en möjlighet att mogna genom att uthärda i prövningen.
De problem vi möter varje dag ger oss samma chans till andlig utveckling. Gå inte i Satans fälla och vänd dig bort från Gud när svårigheterna kommer. Se dem istället som en utmaning att mogna.
Odjuret från jorden
11 Sedan såg jag ett annat odjur, som kom upp ur jorden. Det hade två horn som liknade ett lamms horn, och det hade en röst som en drake.
(Se även: Upp. 13:1,4).
Förklaring: Odjuret kom ur havet (13:1), men detta odjur kommer från jordens innandöme. Senare kallas han den falska profeten (16:13; 19:20) och är en förfalskning av Guds Heliga Ande. Det han gör ser ut som goda gärningar, men syftet med undren är att föra människor bakom ljuset.
12 Det har samma makt som det första odjuret och är dess representant. Det kräver att alla jordens invånare ska tillbe det första odjuret som hade dödliga sår som läkts.
(Se även: 2 Thess. 2:4; Upp. 14:9; 19:20).
13 Och det utför stora under, det kan till och med få eld att falla från himlen medan alla ser på.
(Se även: 2 Mos. 7:11; 19:9-11; Matt. 24:24; 2 Thess. 2:9; 2 Tim. 3:8; Upp. 11:15; 16:14; 19:20).
14 Genom alla dessa under som det gör på det första odjurets uppdrag, bedrar det jordens alla invånare. Och det säger till människorna att göra en stor bild av odjuret som hade fått ett svärdshugg men blivit levande igen.
(Se även: 2 Thess. 2:9; Upp. 12:9; 13:3,8,12).
Förklaring: Genom hela Bibeln ser vi under hända som bevis på Guds kraft, kärlek och makt. Här är det fråga om förfalskningar som är avsedda att förleda människorna. Detta är en påminnelse om Faraos trollkarlar, som imiterade Moses under i Egypten (2 Mos. 7-12).
Verkliga under och tecken leder fram till Kristus, men under i sig kan vara bedrägliga. Därför måste vi fråga oss inför varje enskilt under vi ser: ”Stämmer detta med vad Gud säger i Bibeln?” Vi ser här hur odjuret skaffar sig uppmärksamhet genom mirakel, som han sedan utnyttjar för att beordra folket att tillbe en staty (se noten till Matt. 24:15-16) – ett direkt hån mot det andra budet (2 Mos. 20:4-6).
Om vi låter Bibeln vara grunden för tro och tillbedjan behöver vi inte låta oss luras av falska tecken, hur övertygande de än verkar. Allt som motsäger Guds ord är falskt.
15 Det får också makt att ge liv åt denna bild, så att bilden till och med kan tala och ge order om att den som inte tillber bilden ska dödas.
(Se även: Dan. 3:3; 7:20,25; Upp. 20:4).
16 Det andra odjuret kräver att alla – både högt uppsatta personer och vanligt folk, rika och fattiga, fria och slavar – ska ha ett märke på högra handen eller på pannan.
(Se även: Ps. 49:3; Upp. 14:9; 19:17-18).
17 Och ingen kan köpa eller sälja något om man inte har odjurets märke. Märket är antingen odjurets namn, eller det tal som står i stället för dess namn.
18 Här krävs vishet. Den som har förstånd kan räkna ut odjurets tal, för det är en människas tal, och talet är 666.
Förklaring: Detta ”odjurets märke” är Satans imitation av det sigill Gud placerar i pannan på sina efterföljare (7:2-3).
Precis som Gud märker sitt folk för att rädda dem, märker Satan de sina för att de ska undgå den förföljelse han riktar mot de troende – men det är bara en tillfällig omtanke, som gagnar hans syften.
Märkena visar vem man har gett sin lojalitet. Satans efterföljare är villiga att böja sig för det ekonomiska system han skapat, och detta visar det underliggande upproret mot Gud.
Att vägra acceptera djävulens märke är detsamma som att överlåta sig helhjärtat till Gud och föredra döden framför en kompromissande inställning till tron på Kristus.
Betydelsen av detta tal har diskuterats mer än något annat i hela Uppenbarelseboken. De tre sexorna har sagts representera många olika saker, bland annat talet för människan och den oheliga treenigheten (Satan, odjuret och den falska profeten – 16:13).
Om man ser talet sju som Bibelns fullkomliga tal, och om tre sjuor betyder absolut fullkomlighet, blir talet 666 dess motsats i alla stycken – total ofullkomlighet.
De första läsarna av Uppenbarelseboken satte säkert talet 666 i samband med den grymme kejsar Nero, som i sig personifierade all samlad ondska i hela det romerska imperiet. (Neros namn på grekiska stavas så att den så kallade talsumman av de ingående bokstäverna utgör just 666.)
Vilken betydelse man än ger detta tal, är det en symbol för den globala dominans och totala ondska, som denna oheliga treenighet utövar över Kristus verk med avsikt att störta honom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar