Det sjunde sigillet bryts. De sju trumpeterna.
Bibelställen och förklaringar är hämtade från Handbok för Livet.
Upp.8:1 När Lammet bröt det sjunde sigillet, blev det alldeles tyst i himlen, och tystnaden varade i ungefär en halvtimme.
(Se även: Upp.5:1, 9;6:1-17).
2 Sedan fick jag se de sju änglarna som står inför Gud, och de fick var sin trumpet.
Förklaring: När det sjunde sigillet bryts inträder också de sju trumpeterna på scenen med sina förestående domar. På samma sätt kommer den sjunde trumpeten att ge klartecken för de sju vredesskålarnas domar i 11:15 och 16:1-21. Trumpeternas domar är liksom sigillens begränsade. Det är ännu inte dags för Guds slutgiltiga och avgörande dom.
3-4 Och en annan ängel kom och ställde sig vid altaret med en rökelseskål av guld, och han fick mycket rökelse. Den skulle han offra på altaret av guld framför tronen, tillsammans med de böner och den tillbedjan som sänts upp från de människor som tillhör Gud. Och lukten av rökelsen, som offrades tillsammans med dessa människors böner och tillbedjan, steg upp till Gud från skålen i ängelns hand.
(Se även: Ef.5:2; Hebr.9:4; Upp.5:8; 6:9; Ps.141:2).
Förklaring: I tempelgudstjänsterna användes rökelseskål med glödande kol. När rökelse hälldes över kolet, steg en sötaktig rök mot höjden, en symbol för de troendes böner upp till Gud (se 2 Mos.30:7-9).
5 Ängeln fyllde sedan rökelseskålen med eld från altaret, och kastade ner den på jorden. Och genast började det blixtra och mullra av åska, och det blev jordbävning.
( Se även: 3 Mos.16:12; 1 Kung.19:11; Hes.10:2; Luk.12:49; Upp.16:18).
Sex änglar blåser i sina trumpeter
6 Sedan gjorde sig de sju änglarna beredda att blåsa i sina sju trumpeter.
Förklaring: Trumpetstötarna har tre syften: 1) att varna för den förestående och oundvikliga domen, 2) att kalla samman de goda och de onda styrkorna till strid, och 3) att utropa kungens, Messias, ankomst. De bör också vara en påminnelse till oss att förvissa oss om att vi verkligen står fasta i vår tro på Kristus.
7 Den första ängeln blåste i sin trumpet, och då kom hagel och eld blandat med blod och föll ner över jorden. Elden brände upp en tredjedel av jorden, och alla träd och all växtlighet brändes upp på den delen.
(Se även: Joel 2:30; Sak.13:8-9; Matt. 7:25-27).
8-9 Sedan blåste den andra ängeln i sin trumpet, och då kastades något som såg ut som ett stort brinnande berg ner i havet. Berget förvandlade en tredjedel av havet till blod, och det dödade allt levande och förstörde alla fartyg på den delen av havet.
(Se även: 2 Mos. 7:17; Sak.13:8-9; Upp.16:2; 8:7-12; 9:15, 18).
10 Den tredje ängeln blåste nu i sin trumpet, och då kom en stor flammande stjärna från himlen och föll ner på en tredjedel av floderna och vattenkällorna.
(Se även: Jes. 14:12; Upp. 6:13; 9:1; 12:4; 16:4;).
11 Stjärnan kallades ”Bitterhet”, för den förgiftade en tredjedel av allt vattnet på jorden och många människor dog sedan de druckit av det.
(Se även: 2 Mos. 15:23; Hebr. 12:15; Upp. 9:15).
12 Efter det blåste den fjärde ängeln i sin trumpet, och då skadades solen och månen och stjärnorna, så att de inte lyste under en tredjedel av tiden. Det fanns inget solljus under en tredjedel av dagen, och under en tredjedel av natten lyste varken månen eller stjärnorna.
(Se även: 2 Mos. 10:21; Sak. 13:8; Upp. 16:8).
Förklaring: Eftersom bara en tredjedel av jorden blir ödelagd av trumpeternas domar, är detta en begränsad dom. Gud har ännu inte uttömt sin fulla vrede.
13 Sedan såg jag en ensam örn flyga mitt över himlen, och jag hörde den ropa med hög röst: ”Olycka, olycka, olycka ska drabba alla dem som bor på jorden, när de tre sista änglarna nu ska blåsa i sina trumpeter.”
(Se även: Upp. 3:10; 9:12).
Förklaring: Habackuk använde bilden av en örn för att symbolisera snabbhet och ödeläggelse (se Hab. 1:8). Här flyger en örn över hela jorden och varnar för det fruktansvärda som väntar. Medan både troende och otroende drabbas av det som beskrivs i vers 7-12, är det bara de som inte tror, ”de som bor på jorden”, som kommer att drabbas av de tre återstående trumpetstötarnas mera direkta konsekvenser för människorna personligen (se 7:2-3).
I 6:10 ropar martyrerna till Gud: ”Hur länge ska det dröja innan du dömer människorna på jorden?” Medan vi betraktar världens ogudaktighet kanske vi också ställer oss frågan: ”Gud, hur länge kan du vänta?” I de följande kapitlen kommer äntligen domen. Även om vi är bekymrade och otåliga har Gud sin plan och tidtabell att följa, och vi måste lära oss att lita på att han vet bäst. Domen kommer, var så säker. Tacka Gud för den extra tid han ger dig till förberedelse, både för din egen del och för att du ska kunna hjälpa andra."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar