Mycket talar för att vi lever i Uppenbarelsebokens tid.
Det som händer nu har med bibelns profetior om den yttersta tiden att göra.
Detta kapitel handlar om den onda antikristliga treenigheten som ska motsvara Fadern, Sonen och den Helige Ande. Denna onda treenighet framträder vid tidens slut.
1.Draken står för Satan själv, och är den onda motsvarigheten till Bibelns och Israels Gud, JHVH, Jahvé.
(Draken-den gamle ormen=Satan står det om i Upp.12:9 och Upp. 20:2).
(Draken-den gamle ormen=Satan står det om i Upp.12:9 och Upp. 20:2).
2.Odjuret från havet är Antikrist och kommer att få politisk makt av Satan. Det är odjuret som kommer att ta över den politiska makten i världen och ändra på lagarna. Odjuret från havet är den onda motsvarigheten till Jesus Kristus, Messias, Guds Son.
3.Odjuret från jorden från jorden kallas också för den falske profeten och får religiös makt av Satan. Den falske profeten kommer att göra stora tecken och under i satans kraft, för att förvilla människorna och få dem att tillbe honom. Odjuret från jorden är den onda motsvarigheten till den Guds Helige Ande
Mycket av de enhetssträvanden vi ser nu från olika kyrkor, samfund och religioner syftar fram till denna falska enhet som i slutändan kommer att bli en tillbedjan av Satan själv.
Nedan tar jag med två kapitel i Bibeln som handlar om profetior angående dessa två odjuren i den yttersta tiden. Se vad det står i Uppenbarelseboken kap. 13 och Daniel kap. 7. (Bibeltext och förklaringar är hämtade från Handbok för Livet.)
Odjuret från havet
Upp. 13:1 "I min syn såg jag nu ett odjur stiga upp ur havet. Det hade tio horn och sju huvuden. Varje horn pryddes av en krona, och på alla huvuden stod ett namn som hädade Gud.
(Se även: Dan. 7: 2-8; Upp. 13:4, 12; 17:12).
Förklaring: I kapitel 13 möter vi Satans två onda medlöpare: 1) odjuret som kommer ur havet (13:1ff). och 2) ett odjur som kommer upp ur jorden (13:11ff).Tillsammans utgör dessa varelser en treenighet – en ond motsvarighet till Fadern, Sonen och Anden (se särskilt 16:13-14).
När Satan frestade Jesus i öknen, ville han att Jesus skulle visa sin makt genom att förvandla stenar till bröd, göra kraftgärningen att hoppa från templets höga mur, och vinna politiskt inflytande genom att börja tillbe Satan (se Matt. 4:1-11).
Satans plan var att behärska världen genom Jesus, men Jesus vägrade att gå hans ärenden. Därför måste Satan vända sig till de hemska varelser vi möter här.
Odjuret får politisk makt av Satan, och det andra odjuret får makt att göra underverk (religiös makt). De båda arbetar tillsammans för att få kontroll över världen. Denna oheliga treenighet – draken, odjuret och det andra odjuret, som ibland också kallas den falska profeten (16:13; 19:20) – förenar sig i ett desperat försök att störta Gud, men deras ansträngningar är dömda att misslyckas. I Upp. 19:19-21 och 20:10 får vi veta hur det går med dem.
Till att börja med ansåg man att odjuret var ett uttryck för det romerska imperiet, som i början av sin glansperiod gav fritt utrymme åt ondskan i det att man förföljde de troende och satte sig upp mot Gud. Men odjuret är också en bild av Antikrist – inte Satan själv, utan någon under hans makt och kontroll.
Antikrist är som en kombination av de fyra varelser Daniel såg i en syn århundraden före Johannes (Dan. 7). Liksom draken står i opposition mot Gud, står odjuret mot Kristus och är Satans motsvarighet till Messias.
Det romerska imperiet var i början mäktigt och antikristligt (motsatte sig Jesu värderingar). Men många andra krafter under historiens gång har också varit antikristliga. Många kristna tror att Satans ondska kommer att kulminera under en sista Antikrist, som kommer att rikta all sin kraft mot Jesus Kristus och hans efterföljare.
2 Odjuret såg ut som en leopard, men hade en björns fötter och ett lejons gap. Och draken gav det sin kraft och sin tron och stor makt.
(Se även: Dan 7:4-6; Upp. 2:13; 12:3).
3 Jag såg att ett av odjurets huvuden var svårt skadat, men att det dödliga såret hade läkts. Hela världen greps av beundran för odjuret och började följa det.
(Se även: 2 Thess. 2:9-12; Upp. 13:12,13; 17:18).
Förklaring: Antikrist är en förfalskning av Kristus, som till och med kommer att iscensätta en falsk uppståndelse (13:14). Man kommer att följa och tillbe honom, bländad av hans makt och underverk (13:3-4). Han kommer att förena världen under sitt ledarskap (13:7-8), och lägga hela dess ekonomiska system under sin kontroll (13:16-17).
Människor blir alltid imponerade av makt och följer gärna den som agerar kraftfullt eller delar makten med sina efterföljare.
Men den som följer odjuret bedrar sig själv, eftersom denne bara utnyttjar människor för egna syften och för att genomföra Satans onda planer.
Gud däremot använder sin långt större makt för att betjäna och älska.
Låt dig inte luras av fantastiska mirakel, rapporter om uppståndelse och återfödelse av någon som gör anspråk på att vara Kristus. När Jesus kommer tillbaka kommer han att själv göra klart för alla människor vem han är (Matt. 24:23-28). Ingen ska behöva tveka om att det är Jesus som är Messias.
4 De tillbad draken för att han hade gett odjuret sådan makt, och de tillbad odjuret och sa: ”Ingen är större än odjuret! Vem kan strida mot det?”
(Se även: Upp. 13:2,12).
5 Sedan fick odjuret en mun som skröt och hånade allt som var heligt och hade med Gud att göra, och det fick makt att hålla på i 42 månader.
(Se även: Dan. 7:8,11,20,25; 11:36; 2 Thess. 2:3; Upp. 11:2).
Förklaring: Gud har satt en gräns för den makt odjuret får utöva och den tid som står till hans förfogande. Även om odjuret härskar har Gud den yttersta kontrollen (11:15; 12:10-12).
6 Det hädade Gud och hans rätt att bestämma, och det hädade platsen där han bor och alla som finns i himlen.
(Se även: Upp. 7:15; 12:12).
7 Det fick också makt att strida mot alla människor som tillhör Gud och besegra dem, och det fick makt att regera över alla stammar och länder och språk och folk.
(Se även: Upp. 5:9; 11:7).
Förklaring: Odjuret kommer att ta makten också över Guds folk och regera över de troende, men han kan inte skada deras andliga liv.
Han kommer att behärska hela världen och kräva att alla tillber honom. Många kommer att göra det, ja, alla utom Guds trogna efterföljare (se 2 Thess. 2:3-4). Följden för de troende blir en tid av lidande, men en evig belöning väntar.
8 Och en stor del av jordens invånare ska tillbe odjuret. De enda som inte ska göra det är de som har tackat ja till Guds inbjudan att få tillhöra honom, och därför har sina namn skrivna i livets bok som finns hos det slaktade Lammet, så som Gud hade bestämt redan innan världen skapades.
(Se även: Dan. 12:1; 1 Petr. 1:19-20).
Förklaring: Se noten till 3:5 om livets bok.
9 Lyssna noga och försök att förstå!
10 På grund av detta motstånd mot odjuret kommer vissa att föras bort i fångenskap, och andra kommer att dödas med svärd. Men här gäller det för dem som tillhör Gud att envist hålla fast vid sin tro på honom.
(Se även: Matt: 26:52; Hebr. 6:12).
Förklaring: Under denna tid av förföljelse kommer trohet till Kristus att straffas med fängelse och dödsstraff. Men odjurets möjlighet att skada gäller bara kroppen. I andligt avseende kan han inte komma åt någon, som har en fast tro på Gud. Alla troende ska till slut komma inför Gud, fullkomliga och renade av Lammets blod (7:9-17).
Den tid av förföljelse som Johannes ser komma, ger alla troende en möjlighet att mogna genom att uthärda i prövningen.
De problem vi möter varje dag ger oss samma chans till andlig utveckling. Gå inte i Satans fälla och vänd dig bort från Gud när svårigheterna kommer. Se dem istället som en utmaning att mogna.
*Odjuret från jorden
11 Sedan såg jag ett annat odjur, som kom upp ur jorden. Det hade två horn som liknade ett lamms horn, och det hade en röst som en drake.
(Se även: Upp. 13:1,4).
Förklaring: Odjuret kom ur havet (13:1), men detta odjur kommer från jordens innandöme. Senare kallas han den falska profeten (16:13; 19:20) och är en förfalskning av Guds Heliga Ande. Det han gör ser ut som goda gärningar, men syftet med undren är att föra människor bakom ljuset.
12 Det har samma makt som det första odjuret och är dess representant. Det kräver att alla jordens invånare ska tillbe det första odjuret som hade dödliga sår som läkts.
(Se även: 2 Thess. 2:4; Upp. 14:9; 19:20).
13 Och det utför stora under, det kan till och med få eld att falla från himlen medan alla ser på.
(Se även: 2 Mos. 7:11; 19:9-11; Matt. 24:24; 2 Thess. 2:9; 2 Tim. 3:8; Upp. 11:15; 16:14; 19:20).
14 Genom alla dessa under som det gör på det första odjurets uppdrag, bedrar det jordens alla invånare. Och det säger till människorna att göra en stor bild av odjuret som hade fått ett svärdshugg men blivit levande igen.
(Se även: 2 Thess. 2:9; Upp. 12:9; 13:3,8,12).
Förklaring: Genom hela Bibeln ser vi under hända som bevis på Guds kraft, kärlek och makt. Här är det fråga om förfalskningar som är avsedda att förleda människorna. Detta är en påminnelse om Faraos trollkarlar, som imiterade Moses under i Egypten (2 Mos. 7-12).
Verkliga under och tecken leder fram till Kristus, men under i sig kan vara bedrägliga. Därför måste vi fråga oss inför varje enskilt under vi ser: ”Stämmer detta med vad Gud säger i Bibeln?” Vi ser här hur odjuret skaffar sig uppmärksamhet genom mirakel, som han sedan utnyttjar för att beordra folket att tillbe en staty (se noten till Matt. 24:15-16) – ett direkt hån mot det andra budet (2 Mos. 20:4-6).
Om vi låter Bibeln vara grunden för tro och tillbedjan behöver vi inte låta oss luras av falska tecken, hur övertygande de än verkar. Allt som motsäger Guds ord är falskt.
15 Det får också makt att ge liv åt denna bild, så att bilden till och med kan tala och ge order om att den som inte tillber bilden ska dödas.
(Se även: Dan. 3:3; 7:20,25; Upp. 20:4).
16 Det andra odjuret kräver att alla – både högt uppsatta personer och vanligt folk, rika och fattiga, fria och slavar – ska ha ett märke på högra handen eller på pannan.
(Se även: Ps. 49:3; Upp. 14:9; 19:17-18).
17 Och ingen kan köpa eller sälja något om man inte har odjurets märke. Märket är antingen odjurets namn, eller det tal som står i stället för dess namn.
18 Här krävs vishet. Den som har förstånd kan räkna ut odjurets tal, för det är en människas tal, och talet är 666.
Förklaring: Detta ”odjurets märke” är Satans imitation av det sigill Gud placerar i pannan på sina efterföljare (7:2-3).
Precis som Gud märker sitt folk för att rädda dem, märker Satan de sina för att de ska undgå den förföljelse han riktar mot de troende – men det är bara en tillfällig omtanke, som gagnar hans syften.
Märkena visar vem man har gett sin lojalitet. Satans efterföljare är villiga att böja sig för det ekonomiska system han skapat, och detta visar det underliggande upproret mot Gud.
Att vägra acceptera djävulens märke är detsamma som att överlåta sig helhjärtat till Gud och föredra döden framför en kompromissande inställning till tron på Kristus.
Betydelsen av detta tal har diskuterats mer än något annat i hela Uppenbarelseboken. De tre sexorna har sagts representera många olika saker, bland annat talet för människan och den oheliga treenigheten (Satan, odjuret och den falska profeten – 16:13).
Om man ser talet sju som Bibelns fullkomliga tal, och om tre sjuor betyder absolut fullkomlighet, blir talet 666 dess motsats i alla stycken – total ofullkomlighet.
De första läsarna av Uppenbarelseboken satte säkert talet 666 i samband med den grymme kejsar Nero, som i sig personifierade all samlad ondska i hela det romerska imperiet. (Neros namn på grekiska stavas så att den så kallade talsumman av de ingående bokstäverna utgör just 666.)
Vilken betydelse man än ger detta tal, är det en symbol för den globala dominans och totala ondska, som denna oheliga treenighet utövar över Kristus verk med avsikt att störta honom.
************************
Drömmen om fyra hemska djur
Dan. 7:1 ”En natt under Belsassars första regeringsår i Babylon hade Daniel en dröm som han skrev ner. Detta är vad han såg:
(Se även: 4 Mos.12:6; Job 33:14-16; Dan.1:7; 2:1, 26-28; 4:2-6; Jer.36:4; Joel2:28).
Förklaring: Händelserna i detta kapitel inträffade före Daniels äventyr i lejongropen. Belsassar började regera år 533 f.Kr., och Daniel var troligen närmare 70 år gammal. Daniels bok börjat med att beskriva det historiska förloppet.
Detta kapitel inleder den andra avdelningen av Daniels bok och innehåller profetior om framtiden.
De fyra djuren i Daniels dröm representerar olika världsriken eller stormakter. Den liknar i detta avseende Nebukadnessars dröm i kapitel 2.
Nebukadnessars dröm handlade om de olika rikenas politiska situation och särdrag, medan Daniels dröm handlar om deras andliga och moraliska ställning.
Alla dessa riken, som skulle komma att regera över Israel, var onda och ogudaktiga, men Daniel fick också se hur Guds kommande rike skulle besegra dem.
2 I min dröm såg jag en väldig storm på ett mäktigt hav. Starka vindar blåste från alla håll.
(Se även: Upp.7:1).
3 Fyra stora djur steg upp ur vattnet, och de såg alla olika ut.
(Se även: Upp.13:1).
4 Det första liknade ett lejon, men det hade örnvingar! Medan jag betraktade det slets vingarna av det så att det inte längre kunde flyga, och det lämnades stående på marken, på två ben som en människa, och det hade också en människas förstånd.
5 Det andra djuret såg ut som en björn. Dess ena sida var högre än den andra, och den hade tre revben mellan tänderna. Jag hörde en röst säga: "Res dig! Sluka mycket kött!"
6 Det tredje av dessa märkliga djur såg ut som en leopard, men på ryggen hade det fyra vingar lika fågelvingar. Det hade fyra huvuden och fick en oerhörd makt.
7 Medan jag såg detta i min dröm kom ett fjärde djur upp ur havet. Det var alltför hemskt för att kunna beskrivas, och det hade en otrolig styrka. Det uppslukade sina offer genom att slita sönder dem med tänder av järn. De som undkom detta krossades under dess fötter. Detta djur var annorlunda än de övriga, och det hade tio horn.
(Se även: Upp. 12:3; 13:1).
Förklaring: Lejonet med örnvingar var Babylon, känt för sina snabba segrar. (Statyer av lejon med vingar har påträffats ibland ruinerna i Babylon.)
Björnen är det medo-persiska riket. De tre revbenen i munnen representerar tre fiender som besegrats.
Leoparden är Grekland. Dess vingar talar om snabbhet, och Alexander den store erövrade också en stor del av den dåtida civiliserade världen på bara fyra år. Efter honom delades riket i fyra delar motsvarande leopardens fyra huvuden.
*Det fjärde djuret gör Daniel förvånad eftersom det inte var en världsmakt, och han frågar senare särskilt om det (7:19). Det representerar både romarriket och den yttersta tiden. Många bibelforskare menar att de tio hornen är tio kungar som kommer att regera strax innan Gud etablerar sitt eviga rike (Upp.17:12).
Dessa kungar hade inte kommit till makten när Johannes skrev ner sina uppenbarelser. Det lilla hornet är en framtida mänsklig härskare som kommer att sätta sig upp mot Gud (se 2 Thess. 2:3-4).
8 Medan jag betraktade djurets horn fick jag plötsligt syn på ett annat, mindre horn. Tre av hornen trängdes bort för att ge det utrymme. Detta lilla horn hade en människas ögon och en skrytsam mun.
9 Jag såg hur troner blev utplacerade och Den gamle, den allsmäktige Guden, tog plats för att döma. Hans kläder var vita som snö, och hans hår som vit ull. Han satt på en tron av eld med flammande hjul,
(Se även: Hes.1:13; 10:2,6; Mika 5:2; Mark.9:3; Upp.1:14).
Förklaring: Här skiftar scenen till att beskriva den yttersta tiden. Denna rättegång påminner om den som Johannes skildrar i Upp. 1:14-15. Gud, som är den som ger makt till nationerna, kommer själv en dag att döma varje nation.
10 och framför honom flöt en flod av eld. Miljoner änglar betjänade honom. Framför honom väntade människosläktets miljarder på sin dom. Rättegången tog sin början och böcker slogs upp.
(Se även: Ps.50:3; 97:3; Jes.30:27; Dan.7:22,26; 12:1; Matt.25:31; Upp.5:11; 20:11-15).
Förklaring: Daniel såg hela mänskligheten framför Guds tron. Varje människa måste en dag göra räkenskap för sitt liv inför den Allsmäktige.
Vad skulle Gud säga om ditt liv om domen ägde rum i dag? Har du följt hans bud? Fråga dig hur du skulle vilja att Gud såg dig den dag det är din tur att stå inför honom, och lev så redan i dag.
11 Jag fortsatte att betrakta det som hände, uppmärksam på det lilla hornets skryt och övermod. Så blev det fjärde djuret dödat, och dess kropp brändes inför den Allsmäktige.
(Se även: Upp.19:20; 20:10).
12 De andra tre djurens riken blev tagna från dem, men de tilläts att leva ännu en tid.
13 Sedan fick jag se någon som liknade en människoson komma på himlens moln. Han närmade sig Den gamle och fördes fram inför honom.
14 Han hyllades och fick total makt över alla världens länder. Alla folk och nationer tillbad honom. Hans makt är evig och ska aldrig ta slut och hans rike ska aldrig gå under.
(Se även: Ps.2:6-8; 72:17; 102:23; Dan.7:27; Ef.1:20-22; Hebr.12:28; Upp.1:6).
Förklaring: Denne ”människoson” är Messias. Jesus hänvisade till denna vers och sa att den gällde honom Luk. 21:27; Joh.1:51).
15 Jag var omskakad av allt jag hade sett,
(Se även: Dan.4:16; 7:28).
Förklaring: Kanske känner du dig som Daniel gjorde inför dessa profetior, skakad och oroad. Allt de förutsäger har ännu inte inträffat, och den fulla innebörden av dem kommer inte att kunna förstås förrän Gud uppenbarar dem för sitt folk.
16 och därför gick jag fram till en av dem som stod bredvid tronen och frågade honom vad alltsammans betydde. Han förklarade det för mig:
(Se även: Dan.8:13-16; 10:5-6, 11-12).
17 "De fyra stora djuren är fyra riken som ska uppstå på jorden.
18 Men till slut ska den helige Gudens folk regera över hela världen i all evighet."
(Se även: Dan.7:22,25,27; 2 Tim. 2:11-12; Upp.2:26-27; 20:4)
19 Sedan frågade jag om det fjärde djuret, det som var så grymt och fruktansvärt med tänder av järn och klor av koppar, och som slet sönder människor och trampade dem till döds med sina fötter.
20 Jag frågade också om de tio hornen och om det lilla hornet, som syntes efter de andra och som trängde bort tre av dem - hornet med ögonen och den skräniga, skrytsamma munnen som var starkare än de övriga.
21 Jag hade nämligen sett det hornet strida mot Guds folk och vinna,
(Se även: Upp.13:7)
22 tills Den gamle kom med domen, och gav sitt folk, de heliga, makt och myndighet.
(Se även: Dan.7:10; 1 Kor.6:2-3)
23 "Det fjärde djuret", berättade han för mig, "är det fjärde världsriket. Det kommer att vara grymmare än något av de andra. Det kommer att uppsluka hela världen och ödelägga allt.
24 Dess tio horn är tio kungar som ska uppstå i detta rike. Sedan ska ännu en kung komma, grymmare än de övriga tio, och han ska slå tre av dem.
Förklaring: De tio hornen (tio kungar) nämns även i Upp. 17:12. I Nebukadnessars syn har de tio tårna en betydelse eftersom de nämns (2:41-42). Det har spekulerats mycket omkring dessa tio kungar.
I Upp.17:12-14 står det klart att de kommer att vara motståndare till Messias, men att han som är Kungars kung kommer att besegra dem. Den kung som kommer efter de tio är den yttersta tidens Antikrist 2 Thess.2:3-4).
25 Han ska trotsa den högste Guden, förfölja de heliga och försöka att förändra alla lagar, moralbegrepp och seder. Guds folk kommer att vara hjälplöst i hans händer under tre och ett halvt år.
(Se även: Dan. 3:32; 11:36; 12:7,14; Upp.12:14; 13:6-7).
26 Men Den gamle ska komma och gå till rätta med denne ondskefulle kung och ta all makt ifrån honom för all framtid.
(Se även: Upp.17:14; 19:2).
27 Sedan ska makten över alla riken på jorden ges till Guds folk. Guds rike ska vara ett evigt rike, och alla härskare ska tillbe och lyda Gud."
(Se även: Jes.60:12; Dan.2:44; 4:31; 7:14,18,22; Upp.11:1; 20:4).
28 Detta var slutet på drömmen. När jag vaknade kände jag mig mycket orolig, och jag var blek av skräck, men jag berättade inte för någon vad jag hade sett.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar