Bibelställen och förklaringar är hämtade från Handbok för Livet.
Upp. 6:1 ” Medan jag såg på bröt sedan Lammet det första sigillet. Och med en röst som liknade åskan sa en av de fyra levande varelserna: ”Kom!”
(Se även Upp.5:1-6)
Förklaring: Detta är den första av de tre domar med vardera sju delar. De sju trumpeterna (kap. 8-9) och de sju skålarna (kap. 16) är de andra två.
Förklaring: Detta är den första av de tre domar med vardera sju delar. De sju trumpeterna (kap. 8-9) och de sju skålarna (kap. 16) är de andra två.
När sigillen bryts sätter Lammet (Jesus) igång en kedja av händelser som markerar slutet på mänsklighetens historia. Bokrullen är inte helt öppnad (upprullad) förrän det sjunde sigillet hat brutits (8:1).
Rullens innehåll avslöjar mänsklighetens skuld och förfall och framhåller Guds suveräna inflytande över dess historia.
2 Då fick jag se att det stod en vit häst framför mig. Ryttaren som satt på den hade en pilbåge, och man satte en segerkrans på hans huvud. Som en segrare red han sedan ut över jorden för att än en gång segra.
(Se även Sak. 6:1-3; Upp.. 10:3-4, 4:14, 19:11)
Förklaring: Fyra hästar visar sig då de första fyra sigillen bryts. De representerar Guds dom över människans synd och uppror. Gud bestämmer mänsklighetens historia och utnyttjar till och med sina fiender för att genomföra sina syften.
De fyra hästarna är bara en försmak av den slutdom som väntar. Somliga ser i detta kapitel en parallell till Jesus ord från Olivberget om den sista tiden (se Matt. 24). Bilden med fyra hästar förekommer också i Sak. 6:1-8.
Varje häst har sin färg. Somliga menar att den vita hästen är en symbol för seger och att den rids av Kristus (eftersom han senare rider till seger på en vit häst – 19:11).
Men då de tre övriga hästarna har samband med dom och förstörelse, är det möjligt att denna vita häst är Antikrist, som under en kort tid regerar över världen genom sitt bedrägeri. De tre övriga hästarnas färg betyder olika slag av dom: krig och blodsutgjutelse (röd häst), hungersnöd och död (svart häst) och sjukdom och attacker av vilda djur (likblek häst).
3 När Lammet bröt det andra sigillet, hörde jag nästa levande varelse säga: ”Kom!”
(Se även Upp. 4:7)
4 Och då kom det fram en eldröd häst. Ryttaren på den hästen fick makt att ta bort freden från jorden så att människorna skulle döda varandra, och han fick ett långt svärd.
(Se även Sak. 1:8; Matt 10:34; Joh. 19:11)
5 När Lammet bröt det tredje sigillet, hörde jag den tredje av de fyra levande varelserna säga: ”Kom!” Och då fick jag se en svart häst. Ryttaren på den hästen höll en våg i handen,
(Se även Hes. 4:16; Sak. 6:2)
6 och jag hörde något som lät som en röst bland de fyra varelserna säga: ”Ett kilo vete för en hel dagslön och tre kilo korn för samma pris, men skada inte oljan och vinet.”
7 När Lammet bröt det fjärde sigillet, hörde jag den fjärde levande varelsen säga: ”Kom!”
8 Och nu fick jag se en likblek häst. Ryttaren på den hästen hette Döden, och efter honom följde en representant från de dödas värld. De fick makt över en fjärdedel av jorden, så att de kunde döda människorna genom krig och svält och sjukdomar och vilda djur.
(Se även Ords. 5:5; Jer. 15:2; Hos. 13:14; Sak. 6:3; Matt. 11:23; Upp. 1:18, 20:14)
Förklaring: de fyra ryttarna får kontroll över var sin fjärdedel av jorden – Gud begränsar fortfarande sin dom och ännu är den inte fullt verkställd.
Det finns fortfarande möjlighet att ta sin tillflykt till Kristus och vända sig bort från synden.
Den begränsade domen är inte bara ett uttryck för Guds vrede över synden, utan också för hans nåd och kärlek, eftersom han ger människor ytterligare en chans att komma till honom innan det är dags för den slutliga domen.
9 När Lammet bröt det femte sigillet, fick jag se altaret i templet. Och där vid dess fot syntes själarna av alla de människor som hade dödats för att de hade spridit Guds budskap om Jesus.
(Se även 2 Mos. 29:12; 3 Mos. 4:7; Joh. 16:2; Fil. 2:17; 2 Tim. 4:6; Upp. 12:17, 20:4)
Förklaring: Altaret är en symbol för templets offeraltare, där djur offrades för att sona synder. I stället för blod från offerdjuren vid altarets fot, såg Johannes blodet från martyrer som dödats för att de predikat Guds ord.
Dessa martyrer får veta att ytterligare några måste sätta livet till för sin tro på Kristus (6:11). Under krig, hungersnöd, förföljelse och död, kommer det att krävas av de kristna att de håller fast vid tron. Bara de som håller ut till slutet kommer att få lön av Gud (Mark. 13:13).
Martyrerna väntar otåligt på att få se Guds rättvisa dom gå över världen. De som lider nöd och dör för sin tro kommer inte att bli bortglömda, och de dör inte förgäves. Tvärtom, Gud kommer att ge dem speciella hedersbetygelser.
Vi skulle väl också önska att rättvisa kunde skipas omedelbart, men vi måste också ibland ha tålamod. Gud arbetar efter sin tidtabell och han har lovat att det ska komma en rättvis dom. Att lida för Guds nya värld är inte meningslöst, vilket slag av lidande det än gäller.
10 De ropade med hög röst: ”Herre, du som är helig och sann, hur länge ska det dröja innan du dömer människorna på jorden och straffar dem för att de dödade oss?”
(Se även Ps. 79:10; Sak. 1:12; Luk. 18:7; Upp.3:7,10; 19:2)
Rom. 12:19 säger: ”Det är inte ni som ska utdöma straff, kära syskon. Lämna det åt Gud, som en dag ska döma alla människor.”
Martyrernas rop på rättvisa påminner om vissa psalmer i Psaltaren där författaren ropar på Guds dom över sina fiender. I båda fallen gäller att det är Guds sak att ge rättvisa åt sitt namn och åt sitt lidande folk. Här och i 8:4-5 avslöjas Guds dom (genom sigillen, trumpeterna och skålarna) och ger svar på martyrernas böner.
11 Då fick var och en av dem vita kläder, och de blev tillsagda att vara stilla ännu en kort tid, tills det fulla antalet av Jesus tjänare, deras troende syskon, också hade fått dö för sin tro.
(Se även Dan. 12:13; 2 Thess. 1:7; Hebr. 4:9,11:40; Upp. 3:5; 14:13)
12 Sedan såg jag Lammet bryta det sjätte sigillet. Då kom det en stor jordbävning, och solen blev svart som en sorgdräkt och månen blev röd som blod.
(Se även Joel 2:10; Matt. 24:29; Upp. 16:18)
Förklaring: Med det sjätte sigillet förs vi tillbaka till jorden. De första fem domarna gällde olika avgränsade områden, men denna dom är universell. Alla kommer att fyllas av skräck när hela jorden börjar skaka.
13 Himlens stjärnor föll till jorden som omogna frukter från ett fikonträd som skakas av kraftiga vindar.
(Se även Upp. 8:19, 9:1)
14 Ja, himlen försvann framför mina ögon, som om den rullats ihop som en bokrulle, och alla berg och öar flyttades från sina platser.
(Se även Ps. 102:27; Hebr. 1:10-12; 2 Petr. 3:10; Upp. 16:20; 21:1)
15 Jordens alla makthavare och ledare och höga militärer, de rika och mäktiga, ja, alla människor, både slavar och fria gömde sig i grottor och bland klippor i bergen,
16 och de ropade till bergen och klipporna: ”Fall över oss och göm oss för honom som sitter på tronen och för Lammets vrede.
(Se även 2 Thess. 1:7-9)
17 För nu har den fruktansvärda dag kommit då Gud och Lammet ska döma alla människor, och vem kan då överleva?”
(Se även Jes. 13:6; 63:4; Mal. 3:2)
Förklaring: Vid åsynen av Gud, som sitter på sin tron, fylls alla, stor och liten, gammal och ung, av en fruktansvärd skräck. Man vill till varje pris gömma sig för Lammets vrede. Men de som tror behöver inte frukta – för dem är Lammet en god räddare.
Men de som visat att de inte vill ha med Gud att göra och skrutit om sin otro kommer att märka att de valt fel och tvingas möta hans vrede.
Ingen som har förkastat Gud kommer att överleva på hans vredes dag, men den som tillhör Kristus får lön istället för straff.
Tillhör du Kristus? Då behöver du inte vara orolig för den sista tidens händelser!
6:9=Templet i Jerusalem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar